Begeleiding en onderzoek

Op wie richten wij ons?

Wij richten ons op alle mensen! We gaan primair voor het ontwikkelen van de krachten en kwaliteiten van onze cliënten. Wij zijn niet gericht op de soort stoornis, de handicap, het syndroom of gebrek. Wij willen de cliënt het gevoel en de vaardigheden geven waardoor hij/zij de wereld binnen zijn/haar eigen mogelijkheden aan kan.

Wij bieden hem/haar de gereedschappen het maximale uit zijn/haar mogelijkheden te halen om zo te genieten van de maatschappij en zijn/haar eigen bijdrage te leveren aan (het ontwikkelen van) de maatschappij. Bij sommige cliënten is sprake van complexe meervoudige problematieken. Mediërend Leren kan in dit soort gevallen (doorgaans) gecombineerd worden met andere begeleidings- en/of behandelingsvormen.

Dynamisch onderzoek/ Leerpotentieel onderzoek
Om de denkvaardigheden en de ontwikkelvraag in beeld te brengen wordt, binnen Mediërend Leren, het L.P.A.D. (Learning Propencity Assessment Device) van prof. Feuerstein sr. of het Dynamic Assessment van prof. Tzuriel ingezet.
Een dynamisch onderzoek geeft inzicht in de leerwijze en de
eigen groeimogelijkheden. De testafnemer heeft een stimulerende en betrokken houding, ouders en anderen zijn aanwezig bij het onderzoek dat procesgericht is. Door deze werkwijze wordt de persoonlijke vooruitgang in beeld gebracht.

Dit is een groot verschil met een standaard onderzoek, waar de testafnemer een neutrale houding heeft, waar 1op1 gewerkt wordt en het resultaat productgericht is. Daarnaast wordt bij een standaard onderzoek het behaalde resultaat vergeleken met het gemiddelde van vele anderen.
De resultaten van het dynamisch onderzoek brengen ontwikkelde en nog niet ontwikkelde denkvaardigheden (cognitieve functies) in beeld. De uitkomsten geven inzicht in de verschillende fasen van het leerproces (de opnamefase, de verwerkingsfase en de weergavefase). Zo kunnen er uitspraken gedaan worden met betrekking tot de leerbaarheid. De resultaten geven direct handvatten om samen met een mediator ML aan het werk te gaan met de materialen en spellen, die de sterke kanten versterken en de nog niet ontwikkelde vaardigheden helpen trainen.

Wilt u contact met een mediator ML voor een gesprek, een onderzoek, begeleiding of tarieven? Klik dan hier